Några saker att tänka på...
vid privatimport av fordon
FÖRORD:
Med detta förordet blev sidan ännu bättre. Det Ni läser här finns inte i massmedia.
Till massmedia! Ni får betala avgift till mig eller så läser ni inte längre.
Till alla andra! Ni läser givetvis gratis.
Mitt tålamod tog slut när jag förstod att de som jobbar inom nyhetsmedia inte är entusiaster.
Tack alla Ni som bidragit till att göra denna sida bättre.
Vänligen /Bokblad
INLEDNING:
Denna sidan kom till då jag letade tips, material och tillvägagång för att köpa och importera ett fordon inom EU till Sverige. Jag har laggt ut det jag fann så att jag och andra kan dra nytta av det om nu jag eller någon annan skulle befinna sig i Tyskland för att köpa ett fordon. Detta är riktat främst om import från Tyskland till Sverige men det fungerar säkert på liknande i från andra EU länder till Sverige också.
Själv har jag handlat prylar från USA, England och Tyskland, via auktions siter. I dessa fall har jag använt PayPal att betala genom.
Av ca 25 000 kronor som jag handlat prylar för och överfört via PayPal är 1000 kronor borta för alltid. Jag blev lurad på ca 1000 kronor vid ett tillfälle. Det var en kille som sålt ca 50 stycken videokameror till 50 personer, ingen fick någonsin en videokamera skickad till sig. Killen stängde shoppen och tog ut pengarna från PayPal. Han hade dessförinnan skickat förtroendeingivande mail om att han snart skulle leverera. Dum som jag var anade jag inte "ugglor i mossen" och stoppade min transaktion, utan litade på killen. En kille jag inte vet ett "barr" om. Tusen kronor fattigare men erfarenheten rikare, det var faktiskt värt det. Det kunde ju blivit många tusen kronor dyrare att skaffa sig den erfarenheten om jag haft otur.
Jag vet idag ungefär hur man ska uppträda vid handel på internet. Jag har dock inte så mycket om fordonshandeln över internet. Råden inunder bygger på min egen erfarehet vid internet-handel utom fordon. Efter råden hittar du lite artiklar jag hämtat från tidningar och andra siter. Jag tar gärna emot tips om fordonshandel. Maila till: Bokblad
Du ska vara medveten om att då Du handlar över internet finns alltid risken att Du blir lurad.
LÄS HÄR: Varning.
Om du har intresse att läsa om en affär som avslutas innan den är gjord.
LÄS HÄR: Blåsning?
EBAY:s rekomendation på firma som man kan anlita för transport: Escrow - Europa
Jag skulle våga använda denna firman eftersom Ebay är pålitligt i sig och gör inte denna rekomendation utan fog.
Rekomendation är att läsa här: http://forums.ebay.de/thread.jspa?threadID=2291731&start=0
Här är en bra karta att kolla avståndet från dig och fordonet:
Här är någon som importerat från Tyskland: Allroad MC
DETTA SKA DU VETA:
* PENGAR HAR SAMMA VÄRDE PÅ INTERNET SOM I VERKLIGHETEN
* PENGAR TALAR - E-HANDELN BYGGER PÅ DINA PENGAR
*
DU STYR AFFÄREN SÅ LÄNGE DU HAR KONTROLL ÖVER PENGARNA*
NÄR DU GODKÄNT ATT PENGARNA LÄMNAR DITT KONTO STYR DU INTE LÄNGRE* PENGAR ÄR MAKT OCH KONTROLL ÖVER HANDELS-SITUATIONEN
MINA RÅD:
* IMPULSKÖPFÖRBUD - FÖRVISSA DIG OM ATT DU BEHÖVER PRYLEN DU KÖPER
* GLÖM HJÄRTAT - VAR KALL OCH ODLA EGOT
* NYKTERHET - UNDVIK ALKOHOL I SAMBAND MED E-HANDEL
* ANVÄND DIN LIST - BEHÅLL RÄVEN BAKOM ÖRAT
* UGGLOR I MOSSEN - AVSLUTA SNYGGT SE TILL ATT PENGARNA ALDRIG LÄMNAR DIG
TIPS JAG FÅTT TILL DENNA SIDA
Här är ett e-mail från Ralf i Tyskland:
Dokument
Det viktigaste dokumentet heter Fahrzeugbrief eller KFZ-Brief. Den som har detta dokument ägar fordonet. Detta dokument behövs alltid vid registreringen i Tyskland. Och eftersom vi i Tyskland har lokala skyltar, omskyltas alltid fordonet, när man flyttar från ett distrikt till ett annat t ex från Hamburg till Lübeck. Då måste man registrera om fordonet i det nya distriktet. Varje registrering är synlig på ett Fahrzeugbriefs första sida, dvs. du ser (nästan) alla ägare. Om det finns fler än 5 ägare utställt, så finns ett nytt Fahrzeugbrief men det finns då en liten anmärkning typ “utställt" och som ersättning för tididgare dokumentet med nummret ...”. Varje Fahrzeugbrief har sitt eget nummer.
När vi säljer från Tyskland till utlandet så blir fordonet slutgiltigt taget ur bilregistret i Tyskland. Då klippar myndigheterna bort ett hörn av Fahrzeugbrief. Det är alltså inget fel om ett hörn saknas. Det hjälper vid registreringen i Sverige om du kan uppvisa de gamla tyska dokumenten.
Köp aldrig en MC i Tyskland utan att ha sett och fått Fahrzeugbrief! Detta om du vill vara säkert på att MC:n inte är stulen också skall säljaren vara samma person som står sist på Fahrzeugbrief. Det gäller i alla fall om privatpersoner.Undantag: En handlare registrerar inte MCn eller bilen i sitt namn när han köper den. Hans namn finns normalt inte i Fahrzeugbrief. En Officiell HD-handlare i Tyskland är inget problem alls. Jag kan rekommendera HD i Bremen (stort urval av begagna HD samt trevligt personal), även HD Breitenfelde nära Lübeck (en dansk talande ägare). Var lite försiktig med handlare som inte är officiella HD-handlare. Det finns en rad seriösa fast det finns också även några som gör suspekta affärer.
Det finns några problem för tyska säljare i frågan hur man skaffar MCn till Sverige.Det finns då följande möjligheter för dig:
- Du hämtar MCn i Tyskland. Det är enklast för säljaren men kanske lite besvärligare för dig. Fördelen: Du ser MCn på plats och har möjligheten att ombestämma dig. Planera en dag extra, säljaren skall ha tid att avregistrera och myndighetens öppettider brukar vara kl. 7-14.
- Byt pengar mot MC vid färjeläget, t ex. i Rostock. Samma risk för säljare och köpare. Säljaren måste avregistrera innan fast det blir dyrt att registrera pånytt om affären spricker. Säljaren kör MC med röda skyltar till hamnen. Röda skyltar funkar bara i Tyskland, de gäller i 3 dagar. Normalt finns det möjlighet till provkörning vid hamnen. Om allt är OK tar du med MC på ett släp eller annan transport.
- Säljaren avregistrerar och kör på egna hjul till Sverige. Det är en särskilt dyr lösning för säljaren. Han må köpa exportskyltar (20 Euro) plus teckna en speciell försäkring som gäller bara några dagar men kostar upp till 120 Euro.
- Säljaren avregistrerar inte innan och kör med vanliga skyltar till Sverige. Men då kan köparen inte få Fahrzeugbrief med en gång. Fahrzeugbrief behöver då säljaren för att avregistrera i efterhand. Det är då en fråga om förtroende. Skickar säljaren pappret verkligentill avregistrering? Om inte är det i vart fall inget stort problem om du har tecknat ett köpekontrakt. Registreringen i Sverige går då att göra även utan ett tyskt Fahrzeugbrief. Kolla själv innan vad bilregistret vill se!
OBS! Det finns två möjligheter att avregistrera i Tyskland.
- Tillfäldig avregistrering (t.ex. under vintertiden) Då förblir fordonet i bilregistret men har inga stämplade skyltar och man får inte köra med den på offentliga vägar. Fahrzeugbrief är i kraft. Normaltillstånd när det skal säljas.
- Slutgiltig avregistrering: (t.ex. När den skal skotas eller säljas till utlandet). Samma som ovan men fordonet tages helt ur bilregistret. Fahrzeugbrief förklaras ogiltig. (Hörnan klipps av.)
Pengar
I 99% av fallen blir det Euro-priser. Pass på var du får bäst kurs, när du växlar SEK mot Euro. Fråga inte bara din egen bank utan också t.ex Forex också. Utländska checkar accepteras normalt inte i Tyskland.Betala kontant och fråga efter kvitto! Ingen betalning, om inte kvitto och Fahrzeugbrief finns!
Du ser att det finns även risker för säljaren bl a om han avregistrerar fordonet ur tyska bilregistret. Om han inte gör det får han också problem fast i efterhand. Äffärer är en fråga om ett förtroende - för bägge parter.
Ralf, Tyskland
Tack så mycket Ralf för dina tips, de är mycket värdefulla
Här är tips från SirCastic
Några små saker att tänka på…
1. Betala aldrig i förskott till någon som lovar att skicka maskinen, du blir bara blåst på allt. Finns hundratals skojar som lurar skjortan av folk varje dag, ser ett pris ut att vara för bra så är det så.
2. Åk till Tyskland själv eller anlita någon som du känner som kan titta på hojen, har du ingen möjlighet till detta så kan du även skicka någon från Sverige som hämtar maskinen åt dig brukar kosta ungefär 4000:- + omkostnader (bränsle, färjor, m.m.)
3. I från tyskland måste du ha med dig en handling som heter Fahrezeugbrief, denna måste vara i original (kontrollera vattenstämpeln samt att ramnumret stämmer med hojens). Utan handlingen står du med en hoj som aldrig går att registrera i Sverige, inget Fahrezeugbrief, ingen affär.
4. I Sverige kostar registreringen, besiktning, vägning och skylt strax över 2000:-
5. Hojen måste ha gått 600 mil eller mer och ha brukats i minst sex månader, annars åker du på 25% moms
6. Larmtjänst kan svara på om maskinen är stöldanmäld i Sverige.
Jo, en sak till… Det skall finnas ett klistermärke på ramen med diverse fordonsdata, kontrollera att detta verkligen sitter kvar, om inte så blir det stora bekymmer vid registreringen.
Jag är i Tyskland ibland och hämtar prylar så e-posta om du behöver hjälp./SirCastic
Tack så mycket SirCastic många bra saker att tänka på
LÄNKTIPS:
VägVerket AutoPower LostRide ReturBilen Language Translation
Läs hos "LarmTjänst" under rubriken "privatimporterade bilar"
Vad "Vägverket" skriver i ämnet:
Sä här skriver man i "Allt om Bilen":
SLUTORD:
Tydligen finns det kommersiella intressen som inte vill jag ska lägga ut artiklar i dess helhet. Ni kan leta upp dessa artiklar själva på Expressens hemsida. Fast jag tror inte ni hämtar mer hos dem än här. De tyska annonsplatserna känner ni förmodligen till redan:
MotoScout24 - Europas große Motorradbörse
euromobiles.de - Der Internetfahrzeugmarkt
MARKTPLATZ BIKE - www.marktplatz-bike.de -
mobile.de - der Auto-Markt fuer Gebrauchtwagen und Neufahrzeuge
Däremot finns länkarna kvar till "de" som inte hört av sig och klagat på min sida. Speciellt tack till alla som lämnat tips och erfarenhet.
Här är ännu en länk som kan vara användbar. Jag har inte själv testat det men det är att man har en adress i USA som ens paket går via om jag förstått det rätt: Mail Forwarding Leader - Your Very Own U.S. Mailing Address - Mailforwarding I detta fallet finns en viktig fråga?
What does it cost to obtain an Access USA membership?
There is a one-time setup fee of $35 US, and either an annual membership fee of $132 (per year) or a monthly membership fee of $15 (per month). The membership includes your own online Access USA account and e-mail notification of all shipments and merchandise.
Föresten så köpte jag ett begagnat fordon i Sverige istället. Jag känner mig helnöjd med den affären. Priserna här har ju sjunkit en del sedan jag började skriva här. Det är en uppsjö av begagnade Harley i Sverige just nu kolla http://www.blocket.se
Lycka till med din import / Bokblad